Merkezi Lastik Şişirme Sistemi Nedir?

Merkezi Lastik Şişirme Sistemi (MLŞS), zorlu hava ve arazi koşulları, askeri müdahaleler gibi durumlarda kullanılan araçların lastik basınçlarını, arazinin durumuna göre ayarlamayı sağlayan bir sistemdir. Sürücülere, lastiklerin basıncının sürekli kontrolü sayesinde lastikler hakkında bilgilendirme yapılmasını sağlar. Bu sistemin en önemli parçalarından biri olan harici hava kaynağı, havası inmiş olan lastiğin uygun basınca ulaşana kadar tekrar şişmesine olanak tanır.

Özellikle tarım ve askeriye sektörlerindeki araçlarda bulunan bu sistem, %10 ila %40 oranları arasında yakıt tasarrufu sağlamakla beraber, güvenli sürüş, lastik ömrünün uzaması, zaman tasarrufu gibi konularda da avantajlar sağlamaktadır.

Sistem Nasıl Çalışır?

Sistemin genel çalışma prensiplerine bakıldığında, öncelikle her tekerlek ucunda bir tekerlek valfi bulunur. Bu valfler, lastik kullanılmadığında contanın basıncını azaltmak ve ömrünü uzatmak için lastiği izole etmektedir. Ayrıca, sürücünün isteği doğrultusunda lastiğin şişirilmesini veya söndürülmesini sağlar.

Elektronik kontrol ünitesi, sistemin beyni olarak kabul edilir. Sisteme verilecek komutlar ve tüm sinyaller buradan yönetilir. Sistemde seçilen basıncın sorunsuz uygulandığından emin olmak için her 10 dakikada bir lastik basıncı kontrol edilir. Tekerlek valflerine ve pnömatik kontrol ünitesine komutlar gönderilir. Pnömatik kontrol ünitesi, elektronik kontrol ünitesine lastiğin basınç değerlerini ileten bir sensör içermektedir.

Olası bir patlak veya lastiklerde oluşabilecek hava sızıntısı olduğunda, kontrol panelinde bulunan hata ekranı sayesinde sürücü, durumdan haberdar olur.

Operatör kontrol paneli, sürücünün hava koşullarına göre lastik basıncını seçmesine olanak tanır. Gösterge paneline monte edilen bu panel, lastik basıncını, seçilen modu ve sistem durumunu gösterir. Bir lastik basıncı seçildiğinde, kontrol panelindeki veriler elektronik kontrol ünitesine, pnömatik kontrol ünitesine ve tekerlek supaplarına iletilir.

Araçlar hareket halinde iken, lastik hasarını önlemek için lastik basıncı daha fazla olmalıdır. Sistem, aracın hız bilgilerini elektronik kontrol ünitesine gönderen bir hız sensörü içerir. Yüksek hızda belirli bir süre hareket etmeye devam edildiğinde, sistem otomatik olarak lastikleri o hıza uygun şekilde ayarlar.

Bu tip sistemler, frenlere hava sağlayan aynı kompresörden gelen havayı kullanırlar. Bir basınç anahtarı, fren sistemine öncelik vererek, fren sistemi tamamen şarj olmadan merkezi lastik şişirme sisteminin besleme deposuna hava dolmasını engeller.